awakening visions

Sunday, February 21, 2010 Posted by ayyash
Assalamualaikum wbt..

Mata tak berkedip merenung sempadan-sempadan politik yang tergaris licin diatas peta dunia yang ditampal didinding hadapan meja belajarnya. Sengaja ditampal disitu. Senang dilihat, senang juga diingat. Biar lekat dalam otaknya. Cuba membayangkan zaman kegemilangan tamadun dagang itu menguasai dua per tiga dunia. Kata Utbah bin Nafi’, sekiranya aku tahu dihujung sana masih ada tanah, nescaya akan ku teruskan [baca:menyebarkan Islam atas muka bumi ini]”. Agak-agaknya bagaimanakah rasanya hidup berbumbungkan langit Abbasiyah? Boleh kau bayangkan?

Seputar ingatannya terbang ke Aeroport Charles de Gaulle, Perancis. Manusia-manusia yang nationalitinya Kesatuan Eropah tidak perlu berbaris panjang menguruskan passport dan segala urusan kemasukan mereka. Seperti kad Touch-and-Go, tunjukkan sahaja kad European Union mereka. Barangkali begitu juga keadaan dunia Islam sebelum jatuhnya kerajaan Turki Uthmaniyah, juga sebelum tanah-tanah Islam dipecah-pecahkan seterusnya menghakis kesatuan muslim juga memudarkan wala’ kepada khalifah dan system khilafah. Rapi benar perancangan dan rumus zuriat-zuriat Ferdinand dan Isabella ini.

Kisahnya seperti hikayat dongeng yang dijadikan bedtime stories sebelum si khalifah kecil [baca:anak-anak Islam] melelapkan mata, Ferdinand putera raja dari Aragon dikahwinkan dengan Ratu Isabella dari Castile. Perkahwinan mereka mendapat restu dari gereja serta sokongan padu pembesar dan rakyat jelata. Manakan tidak, dengan bersatunya dua buah kerajaan ini, maka bertambah padulah kekuatan baik dari segi material, ketenteraan dan agama Kristian itu sendiri. Satu pulangan yang lumayan untuk kesinambungan tamadun mereka.

Andalus ditawan, utusan dan pendakyah agama mereka bertebaran atas muka bumi. Vasco da Gama ke Timur, Christopher Columbus ke Barat. Meluaskan jajahan dan empayar mereka. Siapa sangka, tempiasnya sampai ke gugusan kecil negara-negara Kepulauan Melayu. Habis generasi-generasi baru anak-anak Islam Filipina dibaptiskan. Lihat pula watanmu. Kau laungkan kalimat merdeka tanda kau bebas dari penjajahan bangsa kulit putih, British. Kau kata merdeka itu bebas. Tapi, fahamkah kau erti bebas itu? Definisi bebas yang dibawa oleh Rasul junjungan mulia, bebas itu ialah melepaskan diri daripada segala bentuk perhambaan daripada sesama manusia kepada perhambaan yang Haq, tunduk seorang hamba kepada Penciptanya.

Engkau melompat girang saban tahun memperingati kebebasan kau yang hanya termaktub diatas sehelai kertas, ditandatangani tanda pengesahan kau bebas. Tapi kau tidak sedar, mereka tinggalkan pelapis-pelapis yang telah mereka rekrut disekolah-sekolah yang mereka tubuhkan. Mereka didik anak-anak Melayu ini supaya faham benar akan system mereka. System sivil mereka, system hidup mereka, system pendidikan mereka, semua dari mereka. Walaupun kau tidak nampak manusia-manusia berkulit putih dan hidung mancung ini bergelumang lumpur hidup bersama kau, tetapi faham tatacara hidup mereka meresap masuk dengan halusnya dalam aqal dan hati anak bangsa kau.

Benar kata Iqbal rahimahullah,

"Zaman satu bangsa yang hina
Tidak pernah sunyi dari ilmuan
Sasterawan dan orang yang arif bijaksana
Mereka dipecahbelahkan dengan berbagai ideologi
Tetapi semua ideologi itu tertumpu kepada satu rencana
Mereka ajar anak singa agar menjadi kijang yang pengecut
Dan mereka hapuskan kisah-kisah singa pada bicara silam
Cita-cita mereka, menggembirakan hamba dengan perhambaan
Seluruh pengajaran mereka hanyalah penipuan cendekiawan"


p/s..
kau rajin tengok peta, sebenarnya kau rindu akan jasad orang-orang yang kau selalu sebut namanya dalam doa kau..cis, homesick rupanye kau!

Irbid the hashemite kingdom, 9.26pm
Labels:
  1. This comment has been removed by the author.
  2. This comment has been removed by the author.
  3. This comment has been removed by the author.
  4. yeay da boleh comment!!!
    salam ayyash.. mesti awak dah habis dengar mp3 dr H kan??good job!!!!
    entry latest awk nih mmg entry yg akk nk tulis sgt2 dari dulu..=)
    hebat2.

  5. salam ayyash,

    tiba2 rasa tersentuh isu tak sesuai, so ana minta izin telan semula. takut timbul isu bila ada org salah faham. huhu..

    btw, kesilapan fakta. minta check. castile mahupun aragon merupakan tanah2 bawah kingdom of spain. tiada perancis mahupun portugal ^^, anda percaya?

  6. salam alaik..

    to ezzah..huhu..ye, ana pun ter'approve' komen enti tu..bahaya, takut org salah faham..

    erm, ye2..silap perancis mmg xde kene mengena..tersilap byg peta..aragon mmg dibawah spain..tp castile, in this modern-day-states, it includes portugal and spain..btw time kasih atas pembetulan..

    to yellowrose..
    sy x dgr lg mp3 dr.H..sy lupe nk amek..hehe..ampun kak ros kuning..