post-mortem

Sunday, December 13, 2009 Posted by ayyash
Assalamualaikum wbt..

Satu

Selesai menjawab semua soalan. Tachycardia sekejap. Proceed button. Zapp! Markah keluar. Mata terkebil-kebil. Simpan hawiyah [student card], tolak kerusi, bergegas balik.

Download silibus. Esok kelas bermula. Selamat datang endocrinoloy system.

Dua

Tangan ligat menekan keypad handphone, menyelesaikan perkara-perkara yang tertangguh dek musim exam yang mengganas semingu lalu. Ada buku yang perlu difotostat, ada amanah yang perlu dilunasi, ada hati yang perlu diikat, ada jiwa yang perlu diisi.

Semuanya memerlukan masa dan kudrat empat kerat.

Semuanya memerlukan iman dan amal.

Semuanya memerlukan ikhlas dan sabar.

Benar! Engkau memerlukan kesabaran untuk tetap mentaati perintahNya dan meninggalkan laranganNya. Engkau memerlukan kesabaran untuk selalu tegar dalam melaksanakan syariatNya. Engkau memerlukan kesabaran untuk sentiasa tsabat dalam setiap perkara yang membawa engkau kembali kepadaNya. Segala-galanya memerlukan S.A.B.A.R.

Aku mohon, Dia memberikan engkau kesabaran dalam setiap amal perbuatanmu. Supaya engkau tidak cepat melatah pabila sesekali ujianNya tiba, supaya engkau bisa saja bangun, berjalan dan kembali berlari kepadaNya. Engkau, teruskan bersabar ya!

Tiga

Saya berfikir-fikir, hidup ini perlukan matlamat. Sebagaimana syurga ada neraka, pahala ada dosa, matlamat juga perlukan cara dan langkah yang dapat menyampaikannya kepada keberhasilan matlamat itu. Seperti mana, sesuatu gerakan yang berhasil memerlukan manhaj Al-Quran, Sunnah dan sirah Rasulullah untuk dijadikan panduan terbaik,begitu juga kapitalisme dengan pelbagai agendanya untuk melaksanakan matlamat pemilikan sepenuhnya individu tertentu kepada sesuatu prosperiti dan juga properti. Lahir pula komunisme ditengah-tengah kekabutan kapitalisme, dengan corak pemerintahan kuku besinya, kononnya ingin membetulkan sistem kapitalisme yang sedia ada pada ketika itu, lalu matlamat pemilikan sama rata kepada semua individu ditanam sebagai satu fikrah, satu doktrin dan juga satu dogma dalam masyarakat yang di'oppresi' tika itu. Segala cara dan gerak kerja sanggup dilakukan untuk mencapai keberhasilan matlamat masing-masing samada ianya dipuji atau dikeji.

Jika hidup ini matlamatnya mencari redhaNya, maka perlulah ada jalan dan cara yang dapat menyampaikan kita kepada redha itu. Ada perintah untuk ditaati, ada larangan untuk dituruti, ada sunnah untuk dijagai. Seperti mana kereta memerlukan pemandu untuk sampai ke tempat yang ingin ditujui, begitu juga hidup memerlukan mati untuk kita sampai ke destinasi abadi. Mati sebagai satu proses perpindahan, dari tempat melakukan amalan, ke tempat menerima pembalasan. Sungguh, mati itu adalah sebaik-baik peringatan.

Teringat saya kepada sebuah kata-kata peringatan yang diucapkan oleh seorang ustazah lewat tazkirahnya yang saya dengari, “mati itu satu kepastian, tua itu pula cuma satu kemungkinan”. Menerima berita pemergian pegawai atase pendidikan jabatan penuntut Malaysia Jordan, Ustaz Arman bin Md Rusoff, pagi jumaat lalu, agak mengejutkan saya dan sahabat-sahabat. Teringat kepada sosok tubuhnya yang tinggi dan tegap itu, usia sekitar hujung 30-an, membuatkan ramai berfikir-fikir asbab kepada pemergiannya, stroke, penyakit yang jarang-jarang kalinya menyerang golongan muda.

Benar! Mati itu memang satu kepastian,dan tua itu cuma satu kemungkinan. Daripada Allah kita didatangkan, kepadaNya juga kita dikembalikan. Semoga Allah menempatkan ruhnya bersama orang-orang yang beroleh rahmat dan keampunanNya. Al-Fatihah.


ardh ar-ribath, the hashemite kingdom, 8.16pm
Labels:
  1. salam ziarah kembali..
    teruskan blogging..banyak info2x yang menarik t bermanfaat (^_^)

  2. hd

    weh..tahniah2..maju r ko skrg..selamat mghadapi endocrine pulak

  3. salam alaik..

    to yellowrose n nur cahaya..
    barakallahulakum..

    to hd..
    de blog tu maju ke? haha..berdsrkn initial ko ni, ak rase ak bley agak sape ko..hoho..pape pn, time kasih eh sbb terjumpa blog ak ni n memberi komenan..

  4. cik moon

    assalammualaikum kakai.hihihi.bagus-bagus teruskan berloging.bile kakai tulis entri baru ni???x bagi tau adik pun. kakai ini entri yang ke berape???.banyak dah entri kaka tulis.....hahahaha.okey lah.Have a nice day....

  5. cik moon

    eh berloging plk.berbloging

  6. cik moon

    S.A.B.A.R ITU SEPARUH DARIPADA "IMAN"