demi jiwa dan seluruh penyempurnaannya..

Saturday, October 23, 2010 Posted by ayyash
Assalamualaikum wbt..

Kata SQ dalam muqadimah suratul Maarij, jahiliyah itu datang dalam pelbagai rupa dan bentuk mengikut edaran zaman. Walau betapa kreatifnya sang syaitan menghiasi lahiriah jahiliah 1400 tahun dahulu dengan jahiliah millenia ini, ia tetap sama pada dasar dan prinsipnya. Membawa manusia lari dari kehidupan bertuhan dan tunduk kepada segala macam bentuk thaghut. Juga memesongkan manusia dari pengabdian tulen kepada sang Khaliq kepada pengabdian sesama manusia.

Demi jiwa dan seluruh penyempurnaanya..

Maka Al-Quran didatangkan dalam pelbagai nada, ada nada keras mengguntur, ada nada lembut membujuk, ada nada sedih mengharukan. Kepelbagaian nada Al-Quran itu didatangkan demi menanggani sifat manusiawi sang makhluk agar ia sedar akan kewujudannya atas mukabumi ini bukanlah sia-sia tetapi ia membawa satu misi besar yang tidak mampu dipikul oleh seisi alam, misi khalifatullah.

Al-Khaliq itu maha adil, Dia menciptakan pula alam ini bagi memudahkan sang manusia melaksanakan tujuan penciptaannya. Tetapi manusia itu kadang lupa dan leka, kehidupannya atas mukabumi ini tidak dimanfaatkan buat alam akhiratnya. Hari demi hari aqidahnya makin rosak. Hiduplah masyarakat didalam dunia yang busuk nilai. Keseimbangan alam dicabul bilamana alam ini tidak digunakan buat manusia menjalankan misi penciptaannya. Kesannya, dunia yang kecil ini jadi porak. Alam yang dipimpin oleh thaghut ini terasa sempit dan tidak lagi harmoni untuk didiami.

*****

Setiap hari melihat harapan. Sirna yang lahir dari mata sang ibu kepada anak-anak kecil yang comel di wad paediatric, yang lahir dan besarnya, hidup dan matinya, moga-moga usia yang ada dimanfaatkan untuk Islam. Didoakan semuanya cepat-cepat sembuh. Grow, grow and grow \(^__^)/..


pusat pemulihan akhlaq..
irbed the hashemite kingdom, 7.02pm..
Labels: