lorong zaman

Saturday, July 24, 2010 Posted by ayyash
Mufassir ini,
"Kali pertama dia menulis dengan tinta seorang alim, kali kedua dia menulis dengan tinta seorang syuhada"

Aku telah hidup dibawah bayangan Al-Quran dan disana aku melihat alam al-wujud ini adalah jauh lebih besar dari saiznya yang lahir yang dapat dilihat itu. Ia lebih besar dari segi hakikatnya dan dari segi bilangan aspek-aspeknya. Ia mencakup alam ghaib dan alam syahadah kedua-dua sekali, bukannya alam syahadah sahaja. Ia merangkumi dunia dan akhirat kedua-dua sekali, bukannya alam dunia sahaja.

Dan kewujudan manusia adalah bersinambungan dilorong-lorong zaman yang amat jauh itu. maut bukannya penghabisan perjalanan hidup manusia, malah ia merupakan suatu peringkat perjalanan di tengah jalan.

Segala sesuatu yang dicapai oleh seseorang didunia ini bukanlah merupakan seluruh habuannya, malah hanya merupakan sebahagian dari habuannya sahaja. Segala balasan yang terluput didunia ini tidak akan terluput di Akhirat nanti. Disana balasan tidak akan mengalami penganiayaan, pengurangan dan kesesiaan.

Peringkat perjalanan yang dilalui manusia dibumi ini merupakan peringkat perjalanan disebuah alam hidup yang lumrah, sebuah alam sahabat yang mesra dan sebuah alam yang mempunyai roh yang sentiasa menerima, menyambut dan ia bertawajjuh kepada Allah Pencipta Yang Maha Esa sebagaimana roh orang yang beriman bertawajjuh kepadaNya dengan penuh khusyu’.

“Hanya kepada Allah jua sujudnya sekalian penghuni langit dan bumi sama ada dengan sukarela atau terpaksa dan bayang-bayang mereka juga turut sujud dipagi dan petang” [Ar-Ra’d:15]

Muqaddimah, FZQ..
 
Untuk Ezzah Al-Islam, 20 tahun sudah kembara kamu atas muka bumi nih.. selalu saya lupe bahawa kamu muda setaon dari saya disebabkan kematangan n kedewasaanmu, haha.. selalu jugak saya lupe saya punya adik pria seusia kamu, yang tidak matang-matang dan selalu merajuk dgn ummi [tak paham betol la], beza sungguh.. didoakan kamu, saya dan mereka sehat selalu utk kita sama-sama mewarnakan kehidupan supaya jadik lukisan yg cantik.. PadaNya, kita mengadu dan memohon harap..


pusat pemulihan akhlaq..
irbid the hashemite kingdom, 9.54am..
Labels:
  1. terimakasih cik ayyash atas dedikasi p/s ini. btw, kita adalah sebaya untuk 5 hari ini.

    masing2 pun dah masuk young adulthood lepas ni. moga lebih pantas mengembleng tenaga^^,

    sayang kamu kerana Allah, sayang kamu di jalan dakwah

  2. 5 hari je sebaya.. \(^__^)/

  3. yusuf azzami

    wlapun dh line kn.tp leh bce lg kn kak ai..hehe

  4. waaa [mata blink2]..
    tak sangka yusufazzamirkh7 bc blog nih..igtkn kmu tak bc blog k.ai..haha, bagoi le still bley bc..mmg khas pon tuk kmu..kweng100x..