hatta yughaiyiruu ma bi anfusihim

Friday, January 01, 2010 Posted by ayyash
Assalamualaikum wbt..

Petang khamis semalam, saya bersama seorang sahabat telah menghadiri satu talk berkenaan American Medical Clinicals [AMC] di Red Hall, KAUH, merupakan satu badan yang menyediakan peluang kepada International Medical Students dan International Medical Graduates untuk membuat elective dan residency di negara Statue of Liberty itu. Mendengar taklimat ringkas dari doktor kelahiran Beirut, Lebanon yang saya lupa namanya itu, sedikit sebanyak memberi gambaran ringkas tentang peluang dan syarat untuk diterima ke program AMC ini.

Rata-rata doktor dan bakal doktor arab yang hadir ternyata kelihatan sangat berminat untuk menempatkan diri mereka di negara "polis dunia" itu, mungkin ingin meneguk lautan mutiara dan pengalaman buat dicurahkan kepada anak bangsa kelak,atau mugkin juga ingin keluar dari dunia dalam kotak masyarakat sendiri. Satu pemandangan yang menyedihkan tatkala masyarakat awam masih lagi tenggelam timbul mengikut arus suram dan kelam negara membangun.

"We are smarter than them, but we didnt read, we are not systematic..... bla..bla..bla.."

Kelemahan dan sikap negatif yang disedari sendiri oleh golongan intelektual ini, tapi agak susah untuk diubah lantaran sudah terlalu sebati dalam pemikiran dan fisiologi badan masyarakat. Alangkah baiknya jika sikap rajin membaca, pembersih dan segala sifat terpuji itu dipraktikkan oleh setiap individu, lalu melahirkan masyarakat yang bersistematik. Benarlah kata Amr Khaled, hatta yughaiyiruu ma bi anfusihim.

Malam itu pula, saya menggantikan naqibah MEKAP saya ke perjumpaan nuqaba’ PERMAI, menaiki teksi dari Bawabeh Syimaliyah ke Subermarket Simsimah, melihat ragam dan gaya Arab menghadapi tahun baru. Kebanjiran pemuda-pemuda disepanjang Syare3 Jamiah, ternyata tidak jauh bezanya dengan sambutan tahun baru di Malaysia. Pemuda-pemuda kota irbid ini juga rupa-rupanya laparkan hiburan, sama seperti hari-hari biasa.

Membaca laporan sekitar sambutan tahun baru ternyata menghampakan. Konsert Ambang Merdeka 2010, persembahan tarian 1Malaysia daripada kumpulan Permata Negara, persembahan bunga api dan seribu satu macam lagi cara sambutan. Belum lagi melihat kepada video-video sambutan ambang merdeka yang diupload di youtube. Pasti mengecewakan.

Perubahan

“Sungguhpun begitu, matlamat jangka panjang kita bukan semata-mata untuk pulih daripada krisis, tetapi yang lebih penting ialah mengambil peluang ini untuk meletakkan asas-asas kukuh bagi kemakmuran dan masa depan negara dengan pembaharuan berterusan,” [PM Najib]

“Kita menyambut kedatangan tahun 2010 dengan penuh harapan, agar keadaan menjadi lebih baik buat diri sendiri, keluarga, masyarakat dan negara. Tahun yang baru, secara simboliknya, menandakan, satu permulaan kepada yang lebih baik dan berusaha menyingkirkan segala kelemahan dan keburukan. Sudah tentu semua ini tidak bermakna sekiranya kita hanya berpeluk tubuh dan gagal melakukan sesuatu. Pendek kata, iltizam untuk melakukan Perubahan sahaja tidak lah mencukupi, ianya memerlukan satu tindakan yang jitu berasaskan kefahaman terhadap Perubahan yang ingin dilaksanakan.” [DS Anwar Ibrahim]

Tanya pula kepada pimpinan-pimpinan gerakan dan persatuan, kawan mahupun lawan dan kepada sesiapa sahaja. Pasti perkataan perubahan juga yang akan keluar. Tahun baru semestinya datang dengan azam, resolusi dan juga perubahan. Saya bersetuju dengan perubahan yang dimaksudkan oleh DSAI, iaitu perubahan yang memerlukan satu tindakan jitu berasaskan kefahaman terhadap perubahan yang ingin dilaksanakan. Perubahan yang menghasilkan tindakan, bersifat praktikal dan mampu dilakukan biarpun perubahan yang ingin dilakukan kelihatan agak remeh dan kecil. Contoh terdekat, kehidupan siswa-siswi seharian, dari sikap suka ponteng kuliah kepada ingin sentiasa hadir ke kuliah. Impaknya, saya pasti besar. Mencerminkan sikap tanggungjawab, menunaikan amanah, mendapat kepercayaan doctor dan pensyarah, menambah ilmu, juga beroleh keberkatan majlis ilmu.

Medic Gathering MEP7, majlis muhasabah batch saya yang akan diadakan pada hari Ahad, 3 Januari ini juga pasti mengharapkan perubahan kepada batch secara amnya, antara objektif pihak penganjur ialah kehadiran atas rasa tanggungjawab untuk memperbaiki bahtera batch ke satu tahap yang lebih baik, agak sukar untuk dicapai pabila rasa kebersamaan masih belum menjadi darah daging atau fisiologi dalam hubungan kami, adik-beradik MEP7 ini. Ego barangkali. Kasihan melihat sang sahabat, buntu mencari titik persefahaman dalam komuniti kecil kami ini. Satu cabaran juga kepada semua untuk mengharmonikan masam, masin, dan manis dalam berhubungan, meraikan semua pandangan dari pelbagai sudut baik yang bersifat skeptik, sinis mahu pun sekadar menjadi pak turut, juga mengambil seribu satu maanfaat dari segala perbezaan dan persamaan yang ada.

Moga Allah menghadirkan rasa ikhlas ke dalam hati saya dan hati sahabat-sahabat untuk saling menguat dan mengukuhkan binaan ukhwah antara kami. Tempoh 6 tahun yang agak lama untuk menghadapi hubungan yang beku pastinya menyakitkan ramai pihak. Suka untuk mengambil kata-kata Dato Seri Anwar Ibrahim didalam perutusan tahun barunya,

Ubah sebelum parah, ubah demi maruah!

psst..1 Jan yang jatuh pada hari jumaat, moga lebih berkat hendaknya!!
huu..sedih di pagi jumaat, perbezaan yang harus dirai..


Ardh Ar-Ribath, the Hashemite Kingdom, 10.33am.
Labels:
  1. rajennye g amc semalam.saje usha2 ke ape.akk mls nk pegi sebab abes exam awal pg smlm.mls nk stay tunggu.lagipon tuh utk student2 yg smgt nk elective g US..dan mostly utk org2 yg nak specialize paediatric& internal med..kalo surgery xg US..bdasarkan doc2 clinical akk, akk mmg lg respect orang arab yg dah blaja kt ovc[xkesah negare ape]..salunye pemikiran dorg lagi open minded dan terbukak sket pemikiran pasal dunia luar dan lebih tau camne sistematic nye org lua dari org arab tuh sndrik & ...compare org arab yg xpenah kua2 arab ..jumud dan di takuk lama.mostly la,xsume camnih..mostly dorg dok ovc lame2 nnti da expert dorg akan blk joden ,berkhidmat tok hospital2 sni..mcm doctor2 akk skang..

  2. salam alaik to yellowrose..

    haha..memang rajen pon..saje nk bajet2 duit, kot2 la nanti nk buat elective kt us..hehe, mahal gak, around 4thousands usd!! klu mara, dy support tmbg pegi blk..save sket..hehe..ade la 3 org je budak melayu smlm..bdk batch akk sorg..erm, dr.kamal bani hani tu kata, dr husam, klu x silap sy la, dy dulu dr us gak..bwh program ni kot..dr.husam ni doktor family medicine tu kan?

  3. Aleen kawannye Ayyash

    aSSalmualaikum..

    Kak Ayyash.. Talk tu mcm USMLE ke? Ke yg ni yang lain?

    p.s :Dengan Kecemerlangan dan Kejayaan (bittaufiq wan najaah) in ur finals..!!

  4. wslm wbt..

    usmle tu exm utk pass praktik medicine kt us kan?
    AMC ni utk buat attachment atau pon residency kt us, ade hospital trtentu je yg boleh..utk elective/attachment tu, ade 4 tempat je, kt new york, new jersey, chicago, lg satu x igt..klu usmle tu, kite nk dptkn license utk praktis medicice kt seantero us, rasenye la..wallahualam..


    bleh la google www.amclinicals.com

    huhu..bittaufeq jugak utk anda..

  5. This comment has been removed by a blog administrator.
  6. wslm wbt..

    ye cik ema..ini saya..huhu..

  7. Anonymous

    siapakah anda che ladang akhirat..
    ??

    kompius2..

  8. wslm wbt..

    teringat plak, hasan al banna juga penah ditanya, siapakah anda wahai hasan al-banna?

    soalan yg serupa ditanya kpd sy..huhu, bajet je akk ni, kan rai?

    sy adalah org yg sdg bercucuk tanam di sebuah ladang yg saya beri namanye sendiri, ladangakhirat..apa yg sy tanam? kenapa sy menanam? apakah hasil tanaman saya?

    Allah tu bersifat Maha Tahu, Dia tahu apa yg sy tahu dan x tahu.. sy serahkan hidup sy kpd pengetahuanNya..

  9. cecewah...tuh jawapan hasan al-banna ke?hehe

  10. haha..tu jwpn sy..
    jwpn hasan al-banna mesti la tiptop cm orgnye jugak..

  11. cik moon

    hek eleh...whatever(mnls dlm keadaan marah dan kerek) ! ! !