in touch with tomorrow

Friday, January 29, 2010 Posted by ayyash
Assalamualaikum wbt..

Sahabat saya ada berkata,

“Hidup ni macam naik kereta api. Dalam masa yang sama, diatas landasan yang sama, ada sebuah lagi kereta api sedang menuju ke arah kereta api yang sedang kita naiki. Dua buah kereta api, diatas landasan yang sama, saling menuju antara satu sama lain. Saat itu kita mesti panic dan fikir,

“Alamak, macam mane ni? Sape yang salah landasan ni? Kereta api aku atau kereta api kat depan ni?”, kata sahabat saya itu.

Kereta api dan hidup kita, kedua-duanya memerlukan landasan untuk bergerak. Tapi, kadang-kala, kita tersilap percaturan. Langkah kita tersasar. Landasan yang sedang kita lalui salah. Makanya tindakan yang kita buat juga salah.

Sahabat saya berkata lagi, untuk tahu samada landasan yang kita sedang lalui betul atau salah, kita tengok pokok-pokok yang ada diluar tingkap kereta api kita. Pokok-pokok itu tidak bergerak. Dan pokok-pokok itu adalah Al-Quran. Al-Quran sebagai kayu ukur terbaik samada kita sedang melalui landasan yang betul atau salah. Kalau dalam hidup ni, semakin jauh kita meninggalkan pokok-pokok itu, makin jauh jugalah kita melalui landasan yang salah, dan makin dekatlah jadinya kita dengan kereta api lagi satu. Kalau bertembung, apa jadi ye?

Macam mana pula kalau kita hentikan sahaja kereta api kita?

Apa jadi jugak kalau kita bunyikan hon kereta api kita?

Erm, satu muhasabah terbaik darimu sahabat. Dan saya semakin menyayangi dan menghargai persahabatan kita sifu M. Jazakillah khair jaza’ kerana mengingatkan saya, mungkin saya sedang melalui landasan yang salah, maka percaturan saya dalam hidup ini silap.

Aku

Gembira dan sedih. Gembira kerana mempunyai sahabat-sahabat yang sangat baik. Sedih kerana saya menjadi sahabat yang teruk. Untuk setiap kesalahan, kesilapan dan compang-camping diri saya dimata kalian, saya dengan rendah hatinya memohon maaf, seinfiniti kemaafan dari kalian. Untuk setiap percaturan saya yang silap dalam hidup ini, saya sandarkan ia sepenuhnya ke atas kelemahan diri saya. Saya sama sekali tidak merasakan diri saya terbaik, sangat baik dan sempurna berbanding kalian. Saya tidak minta kalian menerima dan memahami saya, tetapi saya meminta kalian jangan menghakimi peribadi diri saya, lebih-lebih lagi sekiranya ia datang dari seorang outsider. Sebaiknya, hakimi tindakan saya sekiranya ternyata ia salah.

Kawan-kawan, selamat bercuti. Semoga redha Allah sentiasa mengiringi hidup kalian. Jumpa lagi semester depan, insyaAllah.


p/s..
1. saya ada terlalu ramai sahabat yang suka berfikir..salah seorang daripada mereka ada berkata.."aku benci tengok bangsa melayu yang hidup dengan provokasi..bergerak dan berfikir bila ada provokasi"..erm, menarikkan apa yang dia fikir..
2. saya menipu sekiranya saya tidak takut hendak berhadapan dengan orang yang menilai seperti anda, "seorang kawan"..

irbid the hashemite kingdom, 1019am
Labels: