sahabat jilalul Quran

Wednesday, December 02, 2009 Posted by ayyash
Assalamualaikum wbt..

15 Zulhijjah 1430H. Tahun Qamariyah. 354 hari setahun. Malam tadi bulan mengambang penuh. Sahabat-sahabat Quranic Circle datang berkampung di rumah saya malam ini. Alhamdulillah, semua dapat menghadirkan diri meskipun exam Gastrointestinal system just around the corner. Alhamdulillah, Allah menanamkan semangat sahabat jilalul Quran zaman Rasulullah dalam diri dan jiwa sahabat-sahabat saya ini.

“If we want to ask a question, who want to memorize the Quran, I want you to compare the question to who want to lose the weight, ok, listen to these questions!”

“Ok, if I say who want to memorize the Quran, some people will slowly raise their hand”

And then I say, “Come on, it is the Quran”.

Then people say, “Ok, I raise my hand”.

But then, you tell people. “ Who want to lose weight?”, the hand will go up more and said, “ Yes, I want to lose the weight, I will follow the rule to diet”

Antara quotes dari audio khutbah Jumaat Muhammad Ashareef, seorang Imam di Kanada yang bertajuk Written in Stone yang kami dengari usai solat subuh pagi tadi. 2 persoalan yang menarik untuk kita sama-sama fikirkan.

Sahabat

Abu Ubaidah Al-Jarrah, Muaz bin Jabal, Amir bin Abi-Waqqas, Dhirar Azwar dan Syurhabil bin Hasanah. Antara maqam sahabat yang pernah saya lawati lewat keberadaan saya dibumi Syam ini. Sahabat acuan Rasulullah. Sahabat Jilalul Quran.

Sahabat yang dijamin syurga dan digelar “Amin Al-Ummah”, Abu Ubaidah Al-Jarrah.

Sahabat yang diangkat menjadi imam kepada para ulama disebabkan kefaqihannya dalam bab halal dan haram, Muaz bin Jabal.

Sahabat yang digeruni kerana kepahlawanannya dan keberanian, saudara perempuannya, Khaulah Azwar, iaitu Dhirar Azwar.

Sahabat baik juga saudara kandung Saad bin Abi Waqqas, Amir bin Abi Waqqas yang meninggal pada usia muda.

Kesemua sahabat diatas adalah sahabat yang mendapat tarbiyah langsung daripada Rasulullah. Antara sahabat yang menerima tauhid, seterusnya menolak segala bentuk pensyirikan yang berlaku pada masa itu. Sahabat yang mencintai Al-Quran bukan kerana ilmu semata-mata, tetapi untuk melaksanakan perintah dan menjauhi larangan Allah dalam mereka menghadapi kehidupan sehari-harian.

Allah mensifatkan para sahabat Rasulullah dalam firmanNya

“Muhammad adalah utusan Allah, dan orang-orang yang bersama dengan dia bersikap keras terhadap orang kafir, tetapi berkasih sayang sesama mereka. Kamu melihat mereka rukuk dan sujud mencari kurniaNya dan keridhaanNya. Pada wajah mereka tampak tanda-tanda bekas sujud. Demikianlah sifat-sifat mereka yang diungkapkan dalam Taurat dan Injil iaitu seperti benih yang mengeluarkan tunasnya, kemudian tunas itu menjadi semakin kuat, lalu menjadi besar dan tegak lurus diatas batangnya, tanaman itu menyenangkan hati penanam-penanamnya kerana Allah hendak menjengkelkan hati orang-orang kafir dengan kekuatan orang-orang mukmin. Allah menjanjikan kepada orang-orang yang beriman dan mengerjakan kebajikan diantara mereka ampunan dan pahala yang besar”. [Al-Fath:29]

Dimana kekuatan aqidah, berpegang teguh dan bersikap tegas dengan pendirian, berkasih sayang sesama mukmin, mendukung sepenuhnya dakwah dan jihad serta kesetiaan yang tidak berbelah bahagi kepada Allah dan Rasul menjadi titik pemula kepada terasasnya generasi Al-Quran pada zaman itu, yang mana tidak mungkin dapat ditandingi oleh mana-mana umat mutakhir.Meski dunia makin maju dengan teknologi-teknologi canggih, tetap tidak dapat melahirkan generasi Al-Quran Rasulullah sekiranya tauhid kepada Allah terus dipandang sepi.

Moga pemegang-pemegang Al-Quran menjadi benih yang mengeluarkan tunas, menjadi besar dan tegak lurus diatas batangnya dan menyenangkan hati penanam-penanamnya.

Moga pemegang-pemegang Al-Quran tsabat untuk terus memikul ‘beban’ ini.

Moga Allah hidupkan hati pemegang-pemegang Al-Quran dengan cahayaNya.

Psst1..huu..kene rajinkan lagi diri..
Psst2..k.yong, jgn gado dgn iman..haha..apa daa!! You are 23, she’s only 11..
psst3..fan, jgn buat keje merepek, letak kucing atas kepala iman plak..apa kes!!

irbid, the hashemite kingdom, 10.36am
Labels:
  1. ayyash,
    aku rindu nak jumpa sahabat-sahabat tu lagi. Feeling jumpa diaorang tu lain sangat... Rasa berkobar jiwa raga lepas nampak diaorang.. huhu, jom jadi macam diaorang! Tolong-tolong aku sama yer kalau aku melelong~

  2. wslm wbt..
    huu..ak plg zouq, abu ubaidah al-jarrah..
    adzim..antara 10 sahabat heaven bounded..masyaAllah..
    igt2kn ak jugak..

  3. cik moon

    assalammualaikum kak ayyash!!!sori lmbt komen.I have no time to comment your blog.Ohh i"m sorry.

  4. Anonymous

    membaca seluruh blog, cukup bagus