kebangkitan yang muntij

Friday, November 27, 2009 Posted by ayyash
Assalamualaikum wbt..

Keheningan pagi itu dipecahkan dek takbir yang bergema disekitar kawasan syare3 jam3a [university street]. Indahnya beraya di Negara Arab ini adalah dari segi penghayatan bangsa ini terhadap erti pengorbanan Nabi Ibrahim a.s dan anaknya Nabi Ismail a.s. melalui laungan takbir yang mengisi atmosfera irbid ini. Alhamdulillah, moga penghayatan ini terjelma dalam perlakuan fizikal sehari-harian baik saya, mahu pun mereka.

Melihat suasana masjid Yarmouk yang sesak dengan manusia menyedarkan saya akan masih ada segilintir manusia yang masih lena berulit mimpi kisah cinta laila majnun. Masih segar menghirup udara-udara jahiliah yang mengisi lapisan –sphere bumi baik atmos, stratos, tropos atau pun mesos. Masih enak menyantap bangkai dan najis yang dihidangkan oleh puak ideologi -isme seperti hedon. juga masih selesa berpayungkan sistem kapital mahu pun sekular.

2 minggu lepas, saya usai membaca satu risalah dari himpunan risalah-risalah Imam Banna untuk majalah mingguan Ikhwan, juga dikenali sebagai majmu’ rasaail, dibawah satu tajuk yang amat menarik iaitu, “Manhaj Ikhwanul Muslimin dan timbangannya”. Manhaj yang telah dibawa oleh Ikhwan sedari awal penubuhannya pada tahun 1929, lewat 5 tahun kejatuhan khilafah Islam ialah bertunjangkan kepada Al-Quran dan As-Sunnah. Dimana aplikasi untuk mencapai keberhasilan manhaj ialah dengan berpandukan seerah Nabawiyah.

Apa yang cuba di’high-light’kan oleh Imam Banna adalah untuk menghasilkan sesuatu kebangkitan, antara perkara asas yang diperlukan ialah sebuah manhaj. Manhaj yang bagaimana? Seperti yang telah saya katakan diatas. Manhaj yang berpandukan Al-Quran juga sunnah. Namun manhaj tidak akan dapat dicapai tanpa dilakukan sebarang gerak kerja atau pun operasi. Lalu, seerah Nabawiyah menjadi rujukan kepada gerak kerja yang bagaimana harus dilakukan oleh umat-umat yang bekerja ini.

Namun, disebalik manhaj dan operasi yang hebat dan mantap ini, semuanya tidak akan beroleh keberhasilan sekiranya tiada pekerja-pekerja yang ingin bekerja untuk melaksanakan manhaj. Lalu tinggallah manhaj sebagai teori yang ditulis diatas kertas-kertas kajang sahaja. Maka, atas kesedaran yang jitu akan kepentingan pekerja-pekerja yang mampu bekerja untuk keberhasilan manhaj ini, Imam Banna telah merekrut pemuda-pemuda mesir pada zaman itu dengan cara menambah kefahaman mereka terhadap Islam. Seterusnya melahirkan sosok-sosok tubuh yang rela berkorban dan terkorban untuk Islam.

Kini, 85 tahun khilafah jatuh ditangan Mustafa Kamal Ataturk, keadaan ummat makin hari makin bejat dengan masalah-masalah jahiliah. Dunia Islam makin tenat dan tenggelam dengan kerakusan kuasa kuffar menguasai setiap aspek kehidupan. Saya melihat pemuda-pemuda dihadapan saya baik syabab mahu pun sobaya, ramai yang hanyut dengan kegilaan dunia. Takut. Gusar. Melihat keadaan ini.

“Allahuakbar..Allahuakbar..Allahuakbar..Lailahailallah wallahu akbar”..

Lamunan terhenti dek keriuhan jemaah masjid berbalas ucapan dan doa Aidiladha tahun ini. Sahabat menghulurkan tangan, tubuh dipaut, ukhwah mengalir.

“Selamat hari raya. Kullu 3am wa antum bikheir”, kedengaran ceria suara sahabat.

“Selamat hari raya. Kullu 3am wa antum bi alfun kheir”, balas saya.

Moga Allah bantu ummat ini.

Moga Allah bantu setiap jiwa dan sosok yang bekerja untuk Islam.

Moga Allah hidupkan tiap hati yang bekerja untuk Islam ini dengan cahayaNya kerana hati yang mati itu tidakkan mampu untuk menghidupkan hati-hati lain.

Allah, rahmati ummat ini.

Psst1..kehadiran syabab bertakbir dirumah dan kemeriahan adik-adik dan sahabat-sahabat datang berziarah menjadikan eid kali ini sangatlah bermakna.
Psst2..saya telah beraya ke 10 buah rumah hari nih. Wah! Satu pencapaian yang baik.
Psst3..esok, jadual saya penuh. Moga Allah jauhkan saya dari kehidupan yang sia-sia.
Psst4..saya terlupa nk padamkan api lepas panaskan kuah kacang, rentung seperiuk kuah kacang. asap berkepul-kepul memenuhi ruang tamu dan dapur rumah. dan saya asyik dalam bilik, taip entri ni. cis! patutla hangit semacam. ingatkan arab masak hangit (rupa2nya aku masak hangit]. Ampun U, M dan I.. [aku x sengaja]

irbid,the hashemite kingdom, 5.44pm
Labels:
  1. K.Y.

    Salam...
    Wah,satu pncapaian yg baik.Trskn usaha menajamkn pena anda.He4.

  2. iman

    tingkatkan prestasi,kurangkan kontroversi.lain kali kalau tengah masak,masak je.jangan buat bende len.tengok kan dah hangus,membazir jer.

  3. cik moon

    wah,dah pandai kakak comey ni tulis blog ye.ayat semue power-power.klu x silap ni blog yg ke 3.right???ape mksd'kebangkitan yang muntij'knpe pilih tajuk ladangakhirat dan kebangkitan yg muntij???knpe tetibe je nk tls blog???

  4. ayyash

    wslm wbt..

    to K.Y.
    huuu..i think i know who u r..come on, jgn short-form kn nama anda..
    btw, tq for ur wisdom words..

    to iman
    x sia-sia k.ai ajar kmu tulih komen..kan dah pandai komen..len kali komen lagi kt entri2 len..really appreciate ur comment emon..haha..baca buku..jgn lupe ngaji budak kecik..

    to cik moon
    sape plak cik moon ni?
    k.an ke?
    excuse me, ni blog 1st..
    x penah2 lg de blog sblm ni..
    mksd muntij tu produktif atau pn effisien..cam tu la lebih kurang..
    kenapa ladangakhirat eh?
    dh jwb dh dlm entri 1st..
    huu..kenapa tetiba tulis blog?
    byk sgt request suh tulih blog..haha..bajet diva plak..ni perasan namanye..kweng3..

  5. cik moon

    u,m dan i tu aperrrr????umi kerrr???

  6. cik moon

    cik moon tu adik lah,iman

  7. ayyash

    U, M dan I tu nama osmates k.ai..
    x nk tulih nama penuh..
    bkn umi ye..
    sila on9 cik moon..
    kite smbg kt ym orait?

  8. cik moon